Racje Imperialne I – Początki ze Space Marines!

Cykl poradników do rozpoczęcia przygody z daną armią w Warhammerze 40k, nie mógł się rozpocząć od innej armii niż Space Marines! We współpracy  z lokalnym wyjadaczem WH40k i klubowiczem FGB – Oktosem, przygotowaliśmy dla was garść porad, jak zacząć grać waszymi ukochanymi dużymi gościami w Power Armorach!

Pisząc ten artykuł, wychodzimy z założenia, że jesteście już po swojej pierwszej grze w Warhammera 40k (jeżeli nie, to zapraszamy do FGB w czwartki o osiemnastej na akademię z nauką gry!) i znacie podstawowe pojęcia, mechanikę rozgrywki i mniej-więcej zasady budowania armii 🙂 W razie wątpliwości służymy wam wsparciem i wyjaśnieniem niejasności.

Każda rozpiska w Warhammerze 40k opiera się o jeden lub kilka Detachmentów – jest to szablon, który wypełniamy jednostkami z poszczególnych grup, najczęściej wymagający jednostek dowodzących (HQ), podstawowej piechoty (Troops) i poszczególnych typów jednostek wsparcia (Fast Attack, Elites, Heavy Support, Flyers, Fortificaton, Lord of War).

W naszym przypadku, rozpiskę na 1000 pkt do Matched Playa przygotujemy w oparciu o dwa detachmenty: Vanguard (wymagania minimalne: 1-2 HQ i 3-6 Elites) +1CP i Spearhead (wymagania minimalne: 1-2 HQ i 3-6 Heavy Support) +1CP. Dlaczego właśnie one, a nie chociażby Batalion który zapewnia więcej Command Pointsów? Aby uniknąć konieczności wypełniania obowiązkowych slotów Troops i mieć możliwość wykorzystania cennych punktów na lepsze zabawki! 🙂

Za fakt iż nasza armia jest Battle-Forged (czyli wszystkie unity mają przynajmniej jeden wspólny frakcyjny keyword, w tym wypadku IMPERIUM, ADEPTUS ASTARTES i RAVEN GUARD, otrzymujemy 3 Command Pointsy i dwa kolejne za spełnienie minimalnych wymagań detachmentów Vanguard i Spearhead. W sumie pięć, co w zupełności wystarczy nam do stylu gry, jaki ma prezentować ta rozpiska.

Jak zapewne zwróciliście uwagę, nasi Spejs Mariani będą operować jako Raven Guard (lub ich sukcesyjny Chapter). Da nam to dostęp do świetnych zasad specjalnych: -1 do hit rollsów dla naszego przeciwnika jeżeli jesteśmy w więcej niż 12 calach od niego, oraz dostępu do unikatowych stratagemów, które pozwolą nam wystawić nasze DAKKA (czyli główny firepower) tuż pod nosem przeciwnika.

Teraz pora na najważniejsze, czyli samą rozpiskę:

Vanguard Detachment +1CP (Imperium - Space Marines) [32 PL, 543pts]
Selections: Raven Guard

[HQ]
Lieutenants [4 PL, 60pts]
Categories: Adeptus Astartes, Character, Imperium, Infantry, Lieutenants, HQ
Lieutenant
Selections: Bolt pistol, Chainsword

[Elites]
Aggressor Squad [12 PL, 222pts]
Selections: 5x Aggressor, Aggressor Sergeant, Auto Boltstorm Gauntlets/Fragstorm Grenade Launcher
Categories: Adeptus Astartes, Aggressor Squad, Imperium, Infantry, Mk X Gravis, Primaris, Elites

Aggressor Squad [12 PL, 185pts]
Selections: 4x Aggressor, Aggressor Sergeant, Auto Boltstorm Gauntlets/Fragstorm Grenade Launcher
Categories: Adeptus Astartes, Aggressor Squad, Imperium, Infantry, Mk X Gravis, Primaris, Elites

Chapter Ancient [4 PL, 76pts]
Selections: Power sword, Standard of the Emperor Ascendant
Categories: Adeptus Astartes, Chapter Ancient, Character, Imperium, Infantry, Ancient, Elites


Spearhead Detachment +1CP (Imperium - Space Marines) [30 PL, 453pts]
Selections: Raven Guard

[HQ]
Captain [6 PL, 93pts]
Selections: Bolt pistol, Chainsword, Jump Pack
Categories: Adeptus Astartes, Character, HQ, Imperium, Infantry, Captain, Fly, Jump Pack

[Heavy Support]
Devastator Squad [8 PL, 120pts]
Selections: Armorium Cherub
Categories: Adeptus Astartes, Devastator Squad, Imperium, Infantry, Heavy Support
Space Marine Sergeant
Selections: Boltgun
2x Space Marine w/Heavy Weapon
Selections: Lascannon
2x Space Marine

Devastator Squad [8 PL, 120pts]
Selections: Armorium Cherub
Categories: Adeptus Astartes, Devastator Squad, Imperium, Infantry, Heavy Support
Space Marine Sergeant
Selections: Boltgun
2x Space Marine w/Heavy Weapon
Selections: Lascannon
2x Space Marine

Devastator Squad [8 PL, 120pts]
Selections: Armorium Cherub
Categories: Adeptus Astartes, Devastator Squad, Imperium, Infantry, Heavy Support
Space Marine Sergeant
Selections: Boltgun
2x Space Marine w/Heavy Weapon
Selections: Lascannon
2x Space Marine

 

Jak to ma działać? Dlaczego tak a nie inaczej?

[HQ]

Lieutenant – z vaniliowym (czyt. standardowym) wyposażeniem, będzie stał sobie z oddziałami Devastatorów, zapewniając  jednostkom w 6 calach od niego przerzuty jedynek na rzutach to wound dzięki umiejętności Tactical Precision.

Captain – z jump packiem, obowiązkowo. Po pierwsze klimatycznie pasuje do Raven Guardu, po drugie i najważniejsze, zapewnia nam elastyczność w jego rozstawieniu w początkowej fazie gry. Jump Pack pozwala umieścić oddział w Deep Strike w czasie deploymentu i zrzucić go z orbity pod koniec Movement Phase w dowolnym miejscu na mapie, 9 cali od oddziałów przeciwnika.
W zależności od tego czy gramy przeciwko armii hordowe czy pancernej, zrzucamy go obok Agressorów (na hordy)  lub Devastatorów (na pancerkę). Jego umiejętność Rites of Battle, zapewnia przerzut jedynek na hitach oddziałom w 6 calach od niego.

[Heavy Support]

3x Devastator Squad – Sierżant z bolterem, 2 Space Marianów z Bolterami, 2 Space Marianów z Lascannonami, Armoricum Cherub – Ze względu na koszty punktowe, nie wypychamy oddziału maksymalnie bronią specjalną. W każdym z trzech unitów mamy po dwa Lascannony, które będą naszym głównym źródłem ognia przeciwpancernego. Z siłą 9, większość rzeczy będziemy ranić na trójkach z przerzutami jedynek zapewnianych przez Lieutenanta. Sierżant zapewnia +1 do trafienia jednemu z Lascannonowców dzięki swojej umiejętności Signum. Armoricum Herub, to jednorazowy bonus, pozwalający wystrzelić jeden dodatkowy pocisk z wybranej broni. Na wypadek gdyby jakiś zabłąkany Leman Russ pozostał na ostatnim woundzie. A pozostali dwaj Marines z bolterami? Cóż… stanowią dwa dodatkowe woundy zanim zaczniemy zdjemować ze stołu nasze działa. Ustawieni w terenie, mają +1 do save i -1 do bycia trafionym (z zasady Raven Guardu), więc powinni być tam bezpieczni przez większość czasu.

[Elites]

2x Aggressor Squad – Sierżant z 5 Aggresorami i Sierżant z 4 Aggressorami (punkty…) – nasze mocne uderzenie w piechotę przeciwnika. Każdy naszych Aggressorów wyposażony jest w Autoboltstorm Gauntles wypluwających z siebie 6 strzałów na 18 cali i Fragstrom Granade Launcher który wyrzuca D6 hitów o tym samym profilu. Ilość hitów jest podwojona z zasady Aggresorów Firestorm, jeżeli unit nie wykonywał ruchu w czasie movement phase. Potencjalnie oby dwa unity, są w stanie wrzucić z siebie ponad 200 strzałów w czasie jednego shooting phase i drugie tyle w overwatchu gdy przeciwnik spróbuje ich zaszarżować. Zakładając że są wystarczająco blisko przeciwnika (18 cali zasięgu obu broni) i nie wykonywali ruchu w movemencie.
I tu zaczyna robić się ciekawie, bo głównie z ich przyczyny, wybraliśmy wystawienie się jako Raven Guard. Kruki mają bardzo interesujący Statagem, Strike From The Shadows, który za 1 Command Point, (mamy ich 5 do dyspozycji), pozwala nam ukryć wybrany oddział w czasie deploymentu i rozstawić go w dowolnym miejscu na planszy, w 9 calach od oddziałów przeciwnika przed rozpoczęciem pierwszej rundy. W ten sposób nasi Agressorzy już w pierwszej turze są w zasięgu do strzału bez konieczności poruszania się, za ich plecami ląduje kapitan dający przerzuty jedynek na trafieniu i potrzeba nam jedynie wiadra kostek.

Chapter Ancient – nasz sztandarowy, który dołączy do wianuszka bohaterów wspierających oddziały Devastatorów. Z jego umiejętności Astartes Banner modele z jednostek w 6 calach od niego otrzymują +1 do Leadership, oraz gdy tracą model, mogą (po udanym rzucie na 4+) strzelić lub zaatakować wręcz. Dodatkowy strzał z Lascannona przed stratą cennego modelu nie chodzi piechotą! Dzięki wyposażeniu go w relikt Standard of the Emperor Ascendant, efekt Astartes Banner aktywuje się na 3+ zamiast 4+, zwiększając jego wydajność przy naszych oddziałach.

I to tyle! Jest to rozpiska nie wymagająca ogromnej ilości modeli (w sumie 31, lub 34 doliczając cherubiny z oddziału Devastatorów), skuteczna przeciwko dwóm rodzajom najczęsciej spotykanych armii w ósmej edycji Warhammera, klimatyczna, z potencjałem do dalszego rozwoju na większe punkty. Z pewnością przyjemnie na niej pogracie zarówno w towarzyskich potyczkach jak i comiesięcznych ligach w FGB! 🙂

 

Jak wyglądałaby lista zakupów?

4x Aggressor Squad box (tego nie przeskoczymy, to nowe modele i nie ma dla nich żadnych alternatyw, zestawy Easy to Build wyposażone są tylko we Flamestrom Gauntlets, czyli nie to czego używać będą nasi chłopcy)

3x Devastator Squad box (będziemy mieć pełny WYSWIG, masę bitsów, komplet wyposażenia na sierżantów i modele cherubinków)
lub (moim zdaniem łatwiej)
2x Tactical Squad Box i 2x Legionary Lascannon od Kromlech, dzięki którym złożymy 3 składy po pięciu chłopaków z dwoma Lascannonami w każdym i zostanie nam pięć korpusów z których możemy spokojnie złożyć Captaina z Jump Packiem, Lieutenanta i Ancienta, zaopatrując się w blisterek odrzutowych plecaków i sztandar od Kromlecha. Większe podstawki, odpowiednie malowanie heraldyki (kolory hełmów i naramienników) i kalkomanie załatwiają sprawę z rozpoznania kto jest kim 🙂

Na chwilę obecną Ancient i Lieutentant dostępni są jedynie w starterze Dark Imperium, więc jeżeli nie planujecie dalszego rozwoju w Primarisów, to polecam zainteresować powyższą opcją.

W ten sposób kompletujemy w pełni grywalną rozpę w zaledwie 6 pudełek i kilka małych blisterków 🙂

A co dalej? To już zależy głownie od was, ale pozostawiamy wam mały hint:

 

2 odpowiedzi do “Racje Imperialne I – Początki ze Space Marines!”

  1. Witam

    Spoko rozpa , matematycznie wymaksowana. Mimo to będę polemizował 🙂 Bo wydaje się mało mobilna i podatna na alfa strajki. Jeśli przeciwnik będzie zaczynał i będzie miał co zrzucić z deep strika to devastatorzy w kupie bez screena , to niemal dzień dziecka. Przeciwnik wykosi co się da a resztę wciągnie w combat i bez opcji Ultrasów laski będą na turę bezużyteczne. Nawet jak ta rozpa będzie zaczynać , devki stojące w kupie nie będą mieć wszędzie line of sight. Dużo armi gra pojazdami/flajkami/monsterami , wystarczy się ukryć przed devkami w 1. turze. Wtedy masz do wyboru zrzucic agresorów na pojazdy – duże ryzyko (i dać się wymłucić), lub poczekać – ryzykując bardzo devastatorów. Bez devków agresorzy nie zrobią za dużo na pojazdy. Wszystko co w tej rozpie jest bardzo podatne na wszystkie twin-assault canony i wszystko co ma duzo pestek- bo to piechota i jest wolne, close combat w zasadzie jedynie na agresorach. A jak zrzucisz agresorów to juz tam zostaniesz- bo jedynym mobilnym unitem jest kapitan – więc go nie ruszysz bo go zastrzelą- ergo oddajesz przeciwnikowi sporo mapy i punktów.

    Chyba nie jestem fanem stawiania devków w kupie. czy ancient sie splaci na tych kilku devków jak zostana zaatakowani w recz – a zostaną/ albo coś ich zastrzeli. Nie lepiej dac kapitanowi teeth of terra? zamiast upgrade ancienta?

    Rozumiem wrzucanie agresorow z deep strika (stratagem). Ale mimo to jesli ich zrzucisz gdzies, i nie wykosisz tego co Cie boli – bo np jest tam land rider i wysejwowal wszystkie sejwy, to mozesz oddac juz gre, bo w nastepnej turze tracisz agresorow a devki stojace na piechote z drugiej strony mapy będą mogły pomachac – mozesz nimi postrzelac ale mimo wszystko zostajesz z samą piechotą stojąca na ziemi – czyli przegrywasz. Bo nigdzie nimi nie dobiegniesz a pewnie za chwile cos cie zastrzeli 😀 haha – wiem że widzę same czarne scenariusze ale wiecie jak to jest …

    Ta rozpa opiera sie na zalozeniu: najpierw rozwale pojazdy laskami a potem to co wyjdzie z wraków , skosze agresorami z deep strika, ale doswiadczenie pokazuje ze w takim zalozeniu wiele rzeczy moze pojsc nie tak. albo nie masz line of sight albo przeciwnikiem jest necro na ktorego las canony sa slabe a agresorzy moga zostac rozstrzelani. Albo podlatują 2 storm raveny i po devkach nie zostaje slad – nawet z ancientem.

    Pomimo tego wszystkiego, w rozpie tej jest mega duzo strzelania i przy pewnej dozie szczescia mozna by poszaleć. Celestyna by na bank polepszyła sprawę – zresztą w tej edycji nie ma takiej rozpiski gdzie by nie pasowała chyba.

    Pozdrawiam

    1. Ja tylko przypomnę że to jest proponowana rozpiska dla nowych graczy, którzy zaczynają zbierać figurki, a nie coś co zabieramy na turniej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *