Chleb Koszarowy I – Born in the U.S.A.

Wieczór Super Bowl! Czy jest bardziej amerykański dzień? Czy jest coś co może bardziej wprowadzić nas w klimat amerykańskiego snu? Chyba nie, więc dzięki niesamowitemu nastrojowi tego dnia zechciałbym przygotować dla was pierwszą część Chleba Koszarowego, w której pochylimy się nad Armią Amerykańską w systemie bitewnym Bolt Action. Słuchawki na uszy, Bruce Springsteen na maxa i ruszamy!

Nieco “fluffu” i właściwie… czemu oni?

Jak powszechnie wiadomo, Stany Zjednoczone do drugiej wojny światowej dołączyły po 7 grudnia 1941 roku, kiedy to siły japońskie zaatakowały amerykańską bazę w Pearl Harbor na Hawajach. A już niedługo później, bo 11 grudnia, III Rzesza wypowiedziała USA wojnę. Trwająca do 2 września 1945 r. wojna “pozwoliła” siłom Amerykańskim pokazać się na niemal wszystkich frontach, od walk na Pacyfiku, aż po Zachodnią Europę. Więc jeśli jako gracze Bolta zechcecie wcielić się w dowodzenie amerykańskiej armii, stoczyć będziecie musieli walki zarówno przeciwko Cesarstwu Japonii, jak i Rzeszy Niemieckiej i wszystkim ich sojusznikom!

Poza ogromnym plusem jakim jest możliwość użycia tych samych modeli do zupełnie różnych scenariuszy czy teatrów działań, granie amerykanami ma jeszcze jedną wielką zaletę! Jest to niemal idealna armia dla kogoś, kto dopiero zaczyna (jeśli to Ty, wpadnij w piątek do warszawskiego FGB, chętnie pokażemy Ci co i jak), ich zasada armijna Fire and Manoeuvre wybacza wiele błędów, i pomaga nowym graczom znaleźć te brakujące “na oko” cale. Poza tym, armia USA (mimo że na pierwszy rzut oka bardzo jednorodna) posiada ogromny arsenał którego możecie użyć i, tutaj kolejny plus dla zupełnie nowego gracza, jeden z najlepszych Boltowych starterów.

US Army w Bolcie!

Produkcja Warlorda, jak każdy bitewniak historyczny musi opierać się na pewnych zgodnych z prawdą fundamentach. Stąd też wiele zasad dotyczących amerykanów wynika z tego, jak faktycznie wyglądały ich siły.

Na przykład Armia USA która była pierwszą i jedyną, która w trakcie II Wojny Światowej w całości wyposażyła swoich żołnierzy w karabiny samopowtarzalne, takie jak słynny M1 Garand czy M1 Carabine oraz karabiny automatyczne B.A.R., co pozwoliło na znaczne zwiększenie siły ognia względem tradycyjnych karabinów, jednocześnie pozwalając drużynom piechoty szybko i sprawnie zmieniać stanowiska ogniowe i manewrować na polu walki. Ma to swoje odwzorowanie również w Bolt Action w postaci jednej z najlepszych armijnych zasad specjalnych – wspomniane już wcześniej Fire and Manoeuvre. Pozwala ona na przemieszczanie oddziałów piechoty i strzelanie bez otrzymania modyfikatora „-1” do trafienia! Nie tylko zwiększa to skuteczność Waszych oddziałów, ale również wskazuje świetną drogę do składania rozpisek – zamiast martwić się wydawaniem punktów na dodatkową broń w oddziale po prostu weźcie tylu żołnierzy z karabinami ilu tylko dacie radę! Jest to jedna z największych zalet US Army, zarówno historycznie, jak i wedle zasad gry.

Amerykańska piechota była dobrze i przede wszystkim kompletnie (co nie udało się każdej armii tym konflikcie 😉 ) wyposażona. Siły pancerne również miały swoją wizytówkę – czołg M4 Sherman występował w czasie wojny w kilku wersjach, jednak główne założenie pozostawało zawsze to samo – prosty i niedrogi w produkcji, łatwy w obsłudze oraz uniwersalny na polu walki. Zarówno opancerzeniem, jak i uzbrojeniem ustępował niemieckim siłom pancernym, jednakże spełniał on zupełnie inną rolę – wsparcia piechoty. W połączeniu z liczebnością oraz druzgocącą przewagą w powietrzu Shermany stanowiły pancerną pięść wojsk Sprzymierzonych – zarówno wśród wojsk Aliantów Zachodnich jak i Armii Czerwonej. W okresie 1942-45 r. Stany Zjednoczone wyprodukowały prawie 50 tys. tych czołgów! Nic dziwnego, że w Bolt Action to właśnie one będą Waszym głównym uzupełnieniem rozpiski. Uniwersalny czołg średni, posiadający dobry pancerz o wartości 9, uzbrojony w karabin maszynowy oraz średnie działo ze sprzężonym karabinem jest idealnym wyborem w niemal każdej rozpisce. Dodatkowo specjalna zasada pozwala im strzelać lepszymi pociskami odłamkowymi, siejąc spustoszenie wśród wrogiej piechoty. Oczywiście słynna łatwopalność również ma swoje odwzorowanie w zasadach, jednakże ten drobny minus wydaje się niewielką ceną, jaką trzeba zapłacić za uniwersalnego i taniego punktowo Shermana.

I by po raz kolejny zadać kłam teorii, że US Army w bolcie to horda jednakowych ludków w jednakowych mundurkach i z identycznymi shermankami, warto wspomnieć, że w US Army służyły oddziały bardzo wyróżniające się na tle pozostałych. Powstały one co prawda z niezbyt pozytywnych pobudek, ponieważ większość dowódców uważała “kolorowych”, a przede wszystkim czarnoskórych za gorszych żołnierzy, przez co byli przydzielani to oddzielnych formacji. Jedną z nich były słynne „Czarne Pantery”, czyli 761 Batalion Pancerny. Mając wiele do udowodnienia, jednostka ta walczyła od lądowania w Normandii aż do maja 1945 r. gdzie znalazła się na terenie III Rzeszy. Żołnierze ci wykazali się niezwykłą walecznością i poświęceniem i zakończyli wojnę jako jeden z najbardziej odznaczonych i zasłużonych oddziałów w całej armii. Drugą z grup społecznych, które miały coś do udowodnienia w trakcie wojny byli naturalizowani w USA Azjaci, w tym głównie Japończycy – po ataku na Pearl Harbor byli często uważani za zdrajców i szpiegów oraz często trafiali do specjalnie tworzonych obozów. Aby udowodnić swoją lojalność Stanom Zjednoczonym, również przystąpili do wojny w specjalnie stworzonym oddziale – słynnym 442 Pułku Piechoty „Nisei”. W trakcie walk w Europie uzyskali najwięcej odznaczeń w całej armii, wykazując się niespotykanym poświęceniem i odwagą. Również w Bolt Action będziecie mogli utworzyć tych elitarnych jednostek! Specjalne zestawy piechoty oraz zasady weterańskich oddziałów świetnie sprawdzą się jako podstawa do urozmaicenia Waszej kolekcji oraz stworzenia unikatowych oddziałów, tak rzadko spotykanych na Boltowych stołach…

CHCĘ ICH! Ale jak zacząć?

Tutaj nie ma lepszej opcji niż wspomniany wcześniej starter dla Amerykanów! Dzięki niemy dostajemy na start wszystko czego tylko możemy potrzebować, zestaw zawiera bowiem 4 zespoły piechoty (każdy z nich liczący maksymalną ilość 12 żołnierzy), zespół ze średnim moździerzem, zespół ze średnim karabinem maszynowym, skład dowodzenia, oraz M3A1 Half Track (wyposażony w 2 karabiny maszynowe, transporter) oraz wizytówka amerykanów M4 Sherman!

Ten zestaw bez zbędnej gimnastyki daje nam 1000 punktów, czyli dokładnie tyle na ile gra się w Bolta. Kolejnym plusem jest umundurowanie US Army – starter pozwala Wam wystawiać zarówno niedoświadczone oddziały z początków wojny, standardowe regularne drużyny, jak i zaprawionych w boju weteranów. Dzięki temu będziecie mogli z łatwością zmieniać rozpiskę i testować nowe rozwiązania. Posiadając już starter możecie się skupić na innych ciekawych elementach jakie znajdziecie na Boltowym stole: zdecydowanie warto zastanowić się nad pojazdem zwiadowczym – M8 Greyhound zapewnia niezłą siłę ognia połączoną z ogromną mobilnością. Ikoniczne Jeepy będą woziły Wasze bazooki i miotacze ognia, znacznie zwiększając ich efektywność. Wsparcie artylerii, swoją drogą jednej z najładniejszych w grze, pozwoli Wam przygnieść ogniem oddziały przeciwnika. A to dopiero początek ogromnych możliwości jakie oferuje US Army – oddziały Marines czy Spadochroniarzy tylko czekają na Wasze rozkazy!

Wystarczy argumentów za? Jeśli tak – wpadajcie do FGB gdzie znajdziecie wszystko czego potrzebujecie. Chcecie wiedzieć więcej? Wizyta u nas również będzie idealnym rozwiązaniem, doradzimy i nauczymy grać.

Za pomoc w przygotowaniu artykułu serdecznie dziękuję Olgierdowi, znacznie bardziej doświadczonemu graczowi Bolta i osobie która mnie w ten system wciągnęła!

I na zakończenie, co możemy złożyć z Amerykańskiego startera?

Officer

Second Lieutenant Regular 60

1 Second Lieutenant
1 Infantry (equipped as modeled)

Infantry Squads

Regular Infantry squad (Early/Mid) Regular 105

1 NCO with Rifle
8 Infantry with Rifle
1 Infantry with BAR M1918A2

Regular Infantry squad (Early/Mid) Regular 105

1 NCO with Rifle
8 Infantry with Rifle
1 Infantry with BAR M1918A2

Regular Infantry squad (Early/Mid) Regular 105

1 NCO with Rifle
8 Infantry with Rifle
1 Infantry with BAR M1918A2

Regular Infantry squad (Early/Mid) Regular 105

1 NCO with Rifle
8 Infantry with Rifle
1 Infantry with BAR M1918A2

Medium Machine Gun team Regular 50

Medium Mortar team Inexperienced 35

Bazooka team Regular 60

Bazooka team Regular 60

M3 Half-Track Regular 99

M4 Sherman 75mm medium tank Regular 200

 

Pamiętajcie, żeby śledzić nas na Instagramie, Facebooku i Twitterze, linki na samym dole strony!

2 odpowiedzi do “Chleb Koszarowy I – Born in the U.S.A.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *