Jak zacząć z Age of Sigmar VII: Bonesplitterz

Pora na kolejny wpis zainspirowany pierwszymi Drużynowymi Mistrzostwami Polski w Age of Sigmar. Dzisiaj przedstawiamy poradnik dla ludzi, którzy Wiedźmina 1 i 2 przeszli tylko po to, żeby grać w kości – Bonesplitterz.

Na początek coś specjalnie dla tych, którzy szukają fluffowej wymówki do grania mocną armią, a także dla zainteresowanych skróconą historią Bonesplitterzów. Armia ta składa się z zawładniętych przez moc Waaagh! (o której pisałem we wpisie o fluffie Ironjawz) szalonych, nieubranych i dzikich orruków, którzy pod przywództwem tajemniczych szamanów mających ponoć bezpośredni kontakt z Gorkamorką (Gorkamorkiem?) polują na wielkie bestie w Mortal Realms. Dlaczego akurat na bestie? Bonesplitterz wierzą w to, że w ich kościach zaklęta jest duchowa moc ich bóstwa, a zabijając je, mogą ją wchłonąć. Są nieprzewidywalną i ciężką do pokonania armią, nie tylko z powodu braku organizacji i taktyki, ale także dlatego, ze to twardziele i szaleńcy.

Jak ta armia wypada w grze? Generalnie podstawy są dość proste, ale kompetytywne złożenia wymagają już sporo taktyki i organizacji, ale przede wszystkim cierpliwości (zwłaszcza przeciwnika) i szybkiego rzucania, bo miliony przerzutów, dodatkowych ataków etc.

Jeśli jeszcze nie graliście w Age of Sigmar, to zachęcam do zajrzenia do lokalnego sklepu figurkowego, gdzie na pewno będziecie mogli poznać zasady tego bitewniaka pod bacznym okiem bardziej doświadczonych graczy. Niektóre miejsca oferują cykliczne spotkania z danym bitewniakiem (jak na przykład sigmarowe środy w FGB), w innych trzeba się umówić na indywidualne lekcje, ale to na pewno dobry pomysł na sam początek. Poniżej znajduje się lista lokali do gry w większych polskich miastach:

Pora przejść teraz do rzeczy najważniejszej – jak zacząć? Niestety Games Workshop nie przepada za Grand Alliance Destruction, dlatego Bonesplitterz nie mają zestawu Start Collecting, co niestety oznacza więcej złotówek uciekających z portfela. Na szczęście jest druga strona medalu – kupując tylko to co nam się podoba/jest potrzebne do rozpiski, nie będziemy mieli sterty niepotrzebnych wyprasek Bonesplitterz, a jak się okazuje dzikie Orruki wcale nie wychodzą tak drogo :).

Co możemy kupić? Poza Battletomem (75zł) i Warscroll Cardami (50zł) dla Bonesplitterzów, myślę, że najbezpieczniejszym zakupem na początek będzie Savage Big Boss (45zł), a do tego jedno pudełko Savage Orruków (150zł). Dlaczego  tylko jedno? W jednym pudle dostajemy aż 20 modeli, które możemy złożyć jako Savage Orruki, Savage Orruk Morboys, Savage Orruk Arrowboys, a nawet Savage Orruk Big Stabbas. Wszystkie ceny są z oficjalnej strony Games Workshop, ale w lokalnych sklepach oczywiście kupi się taniej! W przyszłości możemy też kupić gołych orków ujeżdzających świnie! Skoro mamy już podstawową listę zakupów, to pora na poradnik jak to złożyć, a potem jak zwykle zaczniemy od rozpiski do Skirmisha:

  • Savage Orruk Big Boss
  • 10 Savage Orruks – Savage Boss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, Savage Orruks x7, wszyscy z Chompami
  • 10 Savage Orruk Arrowboys – Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, Savage Orruk Arrowboys x7
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ ALLEGIANCE: Destruction
+ TOTAL ARMY POINTS: 50/50
+ TOTAL MODELS: 14
+ TOTAL WOUNDS: 32
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Leaders:
Ld1: Savage Big Boss, General - Crusader, Artifact - Blessed Amulet, (24 renown)

Units:
U1: (8) Savage Orruks, Savage Boss, Skullthumper x1, Bonetotem x1, Chompa x8, (16 renown)
U2: (5) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss, Skullthumper, Bonetotem x1, (10 renown)

Fajna combatowa armia, ze wsparciem w postaci Arrowboysów.  Trzymamy Savage Big Bossa w pobliżu Savage Orruków, aby dzięki Crusaderowi mieli przerzut szarży, podczas gdy nasz generał również odważnie pcha się do walki dzięki artefaktowi dającemu mu dodatkowy wound, dzięki czemu ma ich aż 7. Do tego wszystkiego mamy 10 strzałów z profilem 5+/4+ w myśl starej, orczej zasady więcej=lepiej, dzięki czemu możemy spróbować wyjąć wrogich łuczników bohaterów.

Kiedy już na dobre postanowimy zostać pół człowiekiem, pół Orrukiem, pora zastanowić się, co można zrobić, żeby wejść z hukiem w kampanię Path to Glory!  Moją propozycją jest dokupienie pudełka Savage Orruków i złożenie z nich 20 Arrow Boysów w następujący sposób:

  • 20 Savage Orruk Arrowboys – Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, Savage Orruk Arrowboys x17

W ten sposób wystawiając ich jako dwie dziesiątki otrzymamy zieloną hordę zalewającą pole bitwy niczym szarańcza. No troche popłynąłem, ale 41 modeli jest :D. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że w podręczniku do Path to Glory nie pojawiają się Savage Orruk Arrowboys, ale jestem pewien, że przeciwnicy nie będą mieli nic przeciwko. Alternatywą będzie złożenie tego pudełka jako 2×10 Savage Orruków i dokupienie Maniak Weridnoba (78zł), ale w perspektywie ewentualnego wejścia w Matched Play w przyszłości nie jest to najoptymalniejsze pod kątem finansowym rozwiązanie, a w ten sposób dostajemy fajną i klimatyczną (w moim umyśle armia Savage Orruków jest klimatyczna, jeżeli ledwo mieści się w strefie rozstawienia) armię :).

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ ALLEGIANCE: Bonesplitterz
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Champion
Savage Big Boss (4 followers)

Followers
10 Savage Orruks
10 Savage Orruk Arrowboys
10 Savage Orruk Arrowboys
10 Savage Orruk Arrowboys

Pomysł na grę jest podobny co w skirmishu, z tym, że całkiem inny :D. Tutaj pierwsze skrzypce grają buffowani z command ability Big Bossa Arrow Boysi. Mamy aż 60 (3×20) strzałów, z czego 10 na 6+ generuje dodatkowe ataki, dzięki czemu zasypujemy naszych wrogów prawdziwym gradem strzał. Do trzymania objectivów służą nam nasi Savage Orruks, ewentualnie również jeden unit Arrowboysów i Big Boss.

Dzięki tym zakupom możemy przejść do kolejnej części naszego poradnika rozpoczynania przygody z zielonymi dzikusami – Matched Play.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ ALLEGIANCE: Bonesplitterz
+ ALLEGIANCE ABILITIES: Bonesplitterz
+ TOTAL ARMY POINTS: 1000/1000
+ TOTAL REINFORCEMENT POINTS: 0
+ ALLIES: 0/200
+ DEPLOYMENT STEPS: 3/6
+ TOTAL MODELS: 43
+ TOTAL WOUNDS: 98
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Leaders:
Ld1: Savage Big Boss, GENERAL - Squirmy Warpaint, Artefact - Dokk Juice, [Kunnin' Rukk], (120 pts)
LD2: Maniak Weirdnob, Lore of the Savage Waaagh! - Hand of Gork (or Mork), (120 pts)
LD3: Maniak Weirdnob, Artefact - Mystic Waaagh! Paint, Lore of the Savage Waaagh! - Brutal Beast Spirits, (120 pts)

Battleline:
Bl1: (20) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (240 pts) 
BL2: (10) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (120 pts) 
BL3: (10) Savage Orruks Arrowboys, Savage Boss, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (120 pts) 

Units:

Behemoths:

Warmachines:

Battalions:
BT1: Kunnin' Rukk, (160 pts)

Oto i on.  Legendarny Kunnin’ Rukk. Każdy słyszał,  ale dawno nie widziano go na stołach. Jak to działa? Zasada działania armii jest dość prosta – mamy sobie Savage Big Bossa (który ma ward na 4+ od mortal woundów i leczy się z Dokk Juice), który w swojej hero phase wybiera jeden unit z batalionu w 10″ od siebie. Wybrana jednostka może ruszyć się jakby to był movement phase (można biegać), pile-inować się i atakować, jeżeli jest w 3″ od wroga, lub strzelać. Nie brzmi to jakoś strasznie, ale spójrzcie na to – mamy unit 20 Arrowboysów, który ma 5″ ruchu. Rzucamy na tenże unit Hand of Gork (or Mork) i podwajamy, albo nawet potrajamy (jeżeli będzie dubel na rzucie i cast się uda) jego movement characteristic, rzucamy też na niego Brutal Beast Spirits dając mu +1 do biegu, szarży i hit rolli. Dzięki temu w hero phase ten unit rusza się o 11+d6″ (albo 16+d6″). Dodajmy do tego strzelanie po 3 strzały z profilem 18″/4+/4+/-/1.  Dzięki temu mamy unit który ma 60 ataków 4+/4+/-/1, efektywny zasięg 39+d6″ (bo ruch w hero phase, ruch w movement phase i zasięg łuku), a jakby tego było mało mamy do wyboru, czy ma generować dodatkowe ataki na hitach 5+, czy mieć Inspiring Presence. Przerażające… Niewiele jest rzeczy, które może przetrwać ostrzał zbuffowanych Arrowboysów, dlatego najlepiej go po prostu unikać, ale z efektywnym zasięgiem co najmniej 40″ nie jest to takie proste. Nasz unit 10 savage orruków i Weirdnob z zaklęciem Hand of Gork (or Mork) służą nam głównie do trzymania objectivów na naszej połowie. Dlaczego Weirdnob? A dlatego, że jego zaklęcie ma globalny zasięg. Super mocna armia, trzeba tylko się zaopatrzyć w mnóstwo kostek i umiejętność szybkiego wybierania faili, rerolli, dodatkowych ataków i można grać :D.

A teraz rozpiska na 2 tysiące punktów:

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ ALLEGIANCE: Bonesplitterz
+ ALLEGIANCE ABILITIES: Bonesplitterz
+ TOTAL ARMY POINTS: 1960/2000
+ TOTAL REINFORCEMENT POINTS: 0
+ ALLIES: 0/200
+ DEPLOYMENT STEPS: 1/8
+ TOTAL MODELS: 104
+ TOTAL WOUNDS: 223
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Leaders:
Ld1: Savage Big Boss, GENERAL - Squirmy Warpaint, Artefact - Dokk Juice, [Kunnin' Rukk], (120 pts)
LD2: Maniak Weirdnob, Lore of the Savage Waaagh! - Hand of Gork (or Mork), [Bonegrinz Warclan], (120 pts)
LD3: Maniak Weirdnob, Artefact - Savage Trophy, Lore of the Savage Waaagh! - Brutal Beast Spirits, [Bonegrinz Warclan], (120 pts)
LD4: Wardokk, Artefact - Mystic Waaagh! Paint, Lore of the Savage Waaagh! - Brutal Beast Spirits, [Bonegrinz Warclan], (100 pts)
Battleline:
Bl1: (30) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (360 pts) 
BL2: (30) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (360 pts) 
BL3: (30) Savage Orruk Arrowboys, Savage Orruk Arrowboss x1, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (360 pts)
BL4: (10) Savage Orruks Arrowboys, Savage Boss, Skullthumper x1, Bonetotem x1, [Kunnin' Rukk], (120 pts) 

Units:

Behemoths:

Warmachines:

Battalions:
BT1: Kunnin' Rukk, [Bonegrinz Warclan], (160 pts)
BT2: Bonegrinz Warclan, (140 pts)

Jedyne zmiany na poziomie rozpiski to więcej Orruków, dodatkowy czarodziej (Wardokk) i batalion dający możliwość wystawienia całej armii w jednym kroku. Czemu Wardokk zamiast Wurrgog Propheta? Dlatego, że mając armię na 1960 pkt mamy bardzo duże szanse na triumf, czyli raz na grę na jednym unicie reroll nieudanych hitów, woundów, lub save’ów w zależności od rzutu.  Dzięki trzem unitom po 30 orków mamy dużą elastyczność, bo jesteśmy w stanie ustawić się tak, żeby Savage Big Boss miał zasięg do aktywacji każdego unitu, nawet na stole o szerokości 72″ (conga line <3). Zmianą w stylu gry jest fakt, że czarodziejem rzucającym Brutal Beast Spirits jest Wardokk, podczas gdy Weirdnob, który również ma to zaklęcie (na wypadek przedwczesnego zgonu Wardokka) rzuca swoje – Bone Spirit, które pozwala przerzucać 1 na hity sojuszniczym Bonesplitterzom w 10″ od Maniaca. Bardzo mocna, bardzo uniwersalna armia. Problemem jest połączenie wszystkich buffów i odpowiednie ruszanie bohaterami, aby cały czas mieć elastyczność i zmaksymalizować nasz damage, ale to kwestia ogrania się :). W nowej edycji zmienia się fakt, że damned nie daje nam +1 do hitów, zamiast tego daje nam przerzuty 1 na hit, a Mystical daje ward modelom w 1″. W tej sytuacji jeżeli mamy dostęp do damned, nie rzucamy Bone Spirit Weirdnobem, tylko Mystic Shielda, albo – jeżeli jestesmy odważni – Weirdnob zamiast Brutal Beast Spirits bierzemy Kunnin’ Beast Spirits, żeby przeciwnika powkurzać nieudanymi hitami, aczkolwiek moim zdaniem w tej sytuacji mimo wszystko lepiej rzucić Mystic Shield.

Wpis powstał we współpracy z jednym z Drużynowych Wicemistrzów Polski – Adrianem Kaczyńskim, za co bardzo dziękujemy :). A tymczasem bardzo dziękuję za poświęcenie chwili na przeczytanie kolejnego wpisu o AoSie. Co sądzicie o dzikich Orrukach?

Jak zwykle zapraszam na nasze media społecznościowe, do których linki znajdziecie na dole strony. Do zobaczenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *