Jak rozbudować Legions of Nagash i Stormcast Eternals o jednostki z Soul Wars

Tak jak obiecywaliśmy zapraszamy Was na poradnik, który został przygotowany przez Olgierda i przeze mnie, o tym jak rozbudować swoje już istniejące kolekcje Stormcast Eternals i Nighthaunt o nowe modele, które możemy znaleźć w starterze Soul Wars.

Zakładamy, że graliście już swoją pierwszą grę w Age of Sigmar, ale jeżeli nie to poniżej znajduje się lista lokali do gry w większych polskich miastach, w których możecie to zmienić:

Druga edycja Age of Sigmar przyniosła nie tylko znaczne zmiany w zasadach, ale również nowe jednostki Nighthaunt. Co ważne, możemy wykorzystać je również w naszych rozpiskach opartych na Legions of Nagash – używając modeli ze startera Soul Wars i naszej dotychczasowej kolekcji armii nieumarłych można stworzyć naprawdę silną i grywalną rozpiskę, na którą składają się następujące modele:

+ ALLEGIANCE: Legion of Sacrament
+ ALLEGIANCE ABILITIES: Legion of Sacrament
+ TOTAL ARMY POINTS: 1000/1000
+ ALLIES: 0/200

Leaders:
Knight of Shrouds on Steed, General - Dark Acolyte, Artefact of Power - Wristbands of Black Gold, Lore of the Deathmages - Overwhelming Dread,  (140p), (Soul Wars)
Guardian of Souls, Lore of the Deathmages - Fading Vigour, (120p), (Soul Wars)
Spirit Torment, (120p), (Soul Wars)

Battleline:
20 Chainrasps, Dreadwarden, (160 p), (Soul Wars)
30 Skeleton Warriors, Skeleton Champion, Standard Bearer, Hornblower, 30x Ancient Spear (240 p), (Battleforce + Start Collecting, lub pudło 10 szkieletów)

Units:
10 Grave Guard, Seneschal, Standard Bearer, Hornblower, 10x Great Wight Blade, (160 p) (Battleforce)
4 Glaivewraith Stalker, Deathbeat Drummer, (60 p), (Soul Wars)

Jak widać do złożenia rozpiski wystarcza nam dotychczas posiadana kolekcja oraz drugoedycyjny starter Soul Wars. Sama armia składa się z kilku ciekawych, współgrających ze sobą elementów.

Jako Allegiance dla rozpiski można wybrać każdy z 4 dostępnych w Death’owym Battletomie – zarówno Grand Host of Nagash, jak i Legiony. W każdym przypadku zachowane zostały wymogi battleline’ów, ponieważ nowe duszki spełniają taką rolę w każdym z nich! W tym przypadku sugeruję wybranie Legion of Sacrament, ze względu na zasady specjalne, Command Trait i artefakt. Dodatkowo pozwala to na wykorzystanie Gravesites, które działają tak samo na szkielety oraz duchy, które posiadają keyword Summonable.

Naszym generałem jest Knight of Shrouds – Command Ability pozwala dodać 1 do ilości ataków w melee wybranemu oddziałowi z keywordem Nighthaunt. Wybany unit musi znajdować się w całości w 18” od niego – nie jest to szczególnie trudne, biorąc pod uwagę znaczny zasięg umiejętności. Oczywiście najlepszym celem „Lord of Gheists” jest oddział 20 Chainraspów, co w praktyce pozwala wygenerować dodatkowe 20 ataków. Jako Command Trait otrzymuje Dark Acolyte – dzięki temu nasz generał otrzymuje keyword Wizard. Nie tylko pozwala mu na rzucanie i unbindowanie 1 zaklęcia na turę, lecz również na wybranie jednego z zaklęć z Lore of Death: Deathmages! Zdecydowanie najlepszym jest Overwhelming Dread, znacznie ograniczającym siłę przeciwnika w walce wręcz. Co ważne, jedna z umiejętności Legion of Sacrament zapewnia mu +1 do castów. Artefaktem jaki dostaje nasz generał są Wristbands of Black Gold – zapewnia mu dodatkowy Ward 4+ w fazie strzelania. Biorąc pod uwagę małą ilość woundów (jedynie 6) ważnym jest zwiększenie jego przeżywalności. Warto pamiętać, że nie ma on keyworda „Monster”, korzysta więc z zasady Look out Sir co w połączeniu z artefaktem powinno zapewnić stosunkowo dużą odporność na wrogi ostrzał

Kolejnym istotnym bohaterem jest Guardian of Souls – mag, korzystający z +1 do castu oraz dodatkowego zaklęcia z Battletome’u. Otrzymuje on Fading Vigour, odejmujący wybranemu oddziałowi 1 od ilości ataków w melee. Dodatkowo zmniejsza ilość kości którymi przeciwnik rzuca na zasięg szarży do 1. Może również korzystać ze swojego wbudowanego zaklęcia, pozwalającego leczyć jednostki z keywordem Summonable, czyli przede wszystkim Chainrasps. Guardian posiada również bardzo istotną, pasywną umiejętność wpływającą na nasze jednostki. Każdy MODEL z keywordem Nighthaunt znajdujący się w 9” od niego otrzymuje +1 do rzutów „to wound”.

Wreszcie ostatnim bohaterem jest Spirit Torment, który w fazie battleshock pozwala wyleczyć pobliskie jednostki Nighthaunt jeśli w tej turze zabiliśmy przynajmniej 3 modele przeciwnika. Ważniejsze jest jednak posiadanie umiejętności, która pozwala przerzucać rzuty 1 „to hit” oddziałom znajdującym się w całości w 12” od bohatera.

Jak widać korzystanie z umiejętności naszych bohaterów w większości przypadków nie wymaga użycia Command Pointów. Jedynie umiejętność naszego generała będzie korzystała z takowego. W drugiej edycji ważne jest posiadanie dużej ilości CP ze względu na możliwość przywracania całych oddziałów na pole bitwy, dlatego rozpiska zakłada ich minimalne wykorzystanie na inne cele.

Przechodząc do jednostek, pierwszą z nich są Chainrasps w liczbie 20. Same w sobie nie zachwycają, natomiast niemodyfikowalny save 5+, ward na 6+ w 6” od bohatera oraz możliwość przywracania zarówno czarami, jak i „z grobów” sprawiają, że jest to bardzo wyporny i wytrzymały oddział. Jeśli chodzi o ich możliwości w walce wręcz podstawowe statystyki nie robią szczególnego wrażenia. 2 ataki, 4+/4+/-/1 są raczej przeciętne. Zdecydowanie zmieniają to wymienione wyżej umiejętności bohaterów i samego oddziału:
– jeśli w oddziale jest 10 lub więcej Chainrasps oddział otrzymuje reroll 1 „to wound”
– umiejętność generała zapewnia im 1 atak więcej na każdym modelu
– Guardian of souls daje modyfikator +1 „to wound”
– Spirit Torment natomiast – reroll 1 „to hit”
To wszystko sprawia, że jeśli dobrze umieścimy naszych bohaterów oddział duszków bije w następujący sposób:
3x 4+(rr1)/3+(rr1)/-/1

Przy 20 modelach, dających razem 61 ataków (+1 za championa oddziału) robi wrażenie!

Kolejnym oddziałem jest trzydziestka standardowych szkieletów. Jest ich dużo, dostają dodatkowe ataki, korzystają zarówno z grobów oraz nowego summoningu. Idealne do trzymania punktów, jednak dużo mniej odporne niż duchy.

10 Grave Guardów ma za zadanie polować na szczególnie istotne jednostki przeciwnika – nie jest ich zbyt wielu, jednak 21 ataków 3+/3+/-1/1 potrafi zaboleć. Warto używać ich jako jednostki wychodzącej „ z grobu” w miejscu gdzie są najbardziej potrzebni.

Wreszcie Glaivewraith Stalkers – typowy glasscannon, o minimalnej odporności ale całkiem niezłym profilu ataku. Otrzymują reroll nieudanych rzutów „to hit” jeśli szarżowali w tej turze, dodatkowo mogą wykonać retreat i szarżować w tej samej turze. Dodatkowo przydatny oddział do trzymania punktów.

Na koniec warto wspomnieć o możliwościach jakie prezentuje sobą nasz generał. Ponieważ otrzymuje wszystkie bonusy wynikające z powyższych umiejętności (keyword Nighthaunt) w najlepszym wypadku będzie atakował w następujący sposób:
– 4x 3+(rr1)/2+/-1/2

Jak na bohatera za 140 punktów – wow! Dodatkowo fakt posiadania duszkowego konia sprawia, że jest wyjątkowo mobilny. Dalej jego największym problemem pozostaje słaba przeżywalność, ale na pewno warto wysłać go do boju jeśli tylko trafi się ku temu dobra okazja.

Ale nie wolno zapominać o Stormcast Eternals. Soulwars zawiera też nowe konserwy! Do premiery nowego Battletomu możemy je wykorzystać z zasadami ze starego Battletomu – używając jednostek ze startera i naszej dotychczasowej kolekcji możemy złożyć łatwą do grania i niełatwą do pokonania armię, składającą się z następujących jednostek:

+ ALLEGIANCE: Stormcast Eternals 
+ ALLEGIANCE ABILITIES: Stormcast Eternals
+ TOTAL ARMY POINTS: 840/1000
+ ALLIES: 0/200

Leaders:
Lord Arcanum, GENERAL - Staunch Defenders, Artefact of Power - Mirrorshield, (240 p) (Soul Wars) 
Lord Castellant, (100 p) (Oddzielny blister) 
Lord Castellant, (100 p) (Oddzielny blister)

Battleline:
5 Judicators, Judicator Prime with Shockbolt Bow, 4x Skybolt Bow, (160 p), (Oddzielny box)
5 Sequitors, Sequitor Prime, 1x Stormsmite Greatmace, 3x Stormsmite Maul, (120 p) (Soul Wars + Easy to Build Sequitors) 
5 Sequitors, Sequitor Prime with Stormsmite Greatmace, 2x Stormsmite Greatmace, 2x Stormsmite Maul and Shield, (120 p)

Do tej rozpiski potrzebujemy jedynie rozpiski numer dwa na 1000 punktów, tej z dwoma Lordami Castellantami, a także zestawu Soul Wars i dodatkowego pudełka Easy to Build – Sequitors, które można kupić za 50zł w oficjalnym sklepie, albo taniej w lokalnych sklepach.

Oczywiście Allegiance naszej armii to Stormcast Eternals, a generałem jest Lord Arcanum, dzięki czemu jako battleline’y możemy wykorzystać Judicatorów, których już mamy a także Sequitorów z zestawu Soul Wars.

Naszym generałem jest Lord Arcanum – Commmand Ability może być rzucona w hero phase, gdzie buffuje Evocatorów; w shooting phase, gdzie buffuje Castigatorów; a także w combat phase, gdzie buffuje Sequitorów. Z racji tego, że w naszej armii z tych trzech jednostek mamy tylko Sequitorów – czyli Liberatorów w togach (absolutnie nie są to sukienki) to skupimy się na używaniu tej Command Ability w fazie combat. Działa ona w ten sposób, że możemy jej użyć na unit Sequitorów w 6″ od Lorda, dzięki czemu możemy ulepszyć zarówno tarcze, jak i bronie. Do tego co to dla nas oznacza dojdziemy w opisie Sequitorów. Najważniejsza moim zdaniem umiejętność to Cycle of Storm – raz na turę zamiast zabijać model z keywordem Stormcast Eternals w 18″ od Lorda Arcanum wskrzeszamy go z 1 woundem. Poza tym mamy nienajgorszy profil wręcz, 7 woundów z savem 3+, bardzo dużą mobilność z 12″ ruchu i umiejętnością Ride the Winds Aetheric, a do tego wszystkiego “panic button” w postaci Spirit Flasków zadających mortal woundy wszystkim w okół i zaklęcie leczące. Jeżeli chodzi o command trait i artefakt to na ten moment moim zdaniem idealnymi umiejętnościami są odpowiednio Staunch Defenders i Mirrorshield, dzięki czemu naszego Lorda mega ciężko zabić w fazie shooting, a otoczony wianuszkiem zbuffowanych Sequitorów będzie bardzo ciężki do dopadnięcia w walce wręcz.

Następnego bohatera wystawiamy w liczbie dwóch sztuk, czyli Lorda Castellanta – nie ma co się nad nim rozwodzić, 6 woundów, 3+ save, ale dzięki tej edycji jeszcze bardziej zyskał na wartości – daje +1 do rzutów na save. Biorąc pod uwagę zmianę Mystic Shield wszystkie bonusy do rzutów na save są na wagę złota, w naszej armii mamy dwóch, dzięki czemu będziemy mieli dwa unity Sequitorów z ulepszonym savem.

Przechodzimy teraz do battleline’ów, po pierwsze i najważniejsze Sequitorzy – za 20 punktów więcej mają lepszy profil w walce wręcz od Liberatorów, ale są też od nich dużo bardziej wytrzymali. Do tego mają fantastyczną umiejętność Sequitor Aetheric Channeling – na początku combat phase wybierają czy wzmocnią tarczę dostając przerzut wszystkich nieudanych save’ów, czy wzmocnią bronie dostając przerzut wszystkich nieudanych hitów. Dlatego właśnie Command Ability Lorda Arcanum jest świetne, pozwala wzmocnić bronie ORAZ tarcze, dzięki czemu nasi Sequitorzy rerollują hity i save’y. Poza tym każdy z unitów ma na sobie latarnie Lorda Castellanta, dzięki czemu mają 3+ save z rerollem 1, 2 i 3. Dzięki tym buffom mamy bardzo twardy unit, który na 1000 punktów poradzi sobie ze zdecydowaną większością przeciwników w walce wręcz.

Kolejny unit to Judicatorzy – szef ma Shockbolt Bow z profilem 2+/3+/-1/1, niby słabo, ale jak wejdzie hit to robi d6 wound rolli, więc już robi się trochę lepiej. Pozostała czwórka ma Skybolt Bow z profilem 3+/3+/-1/1 do tego wszyscy mają zasięg 24″ reroll 1 na hit strzelając do unitów z keywordem CHAOS.

Ostatnie 160 punktów tej rozpiski daje nam odrobinę pola do popisu, możemy wrzucić drugi unit Judicatorów, albo Balistę i za 60 punktów jakiś Endless Spell, ewentualnie możemy wziąć dwa unity Castigatorów, albo nawet zostawić te punkty bez niczego i mieć dodatkowe 3 Command Pointy, aczkolwiek tego rozwiązania raczej nie polecam. Ewentualnie możemy zamienić Judicatorów na Liberatorów i za 220 pkt wziąć Evocatorów, niestety w zestawie startowym dostajemy tylko 3, więc trzeba poczekać na pełne pudełko, ale moim zdaniem to najlepsza opcja.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o nasze spojrzenie na rozwój kolekcji Legions of Nagash i Stormcast Eternals o modele z zestawu Soul Wars. Dajcie nam znać w komentarzach jakie Wy macie pomysły na wykorzystanie nowych modeli, a tymczasem do następnego! 🙂

 

Jedna odpowiedź do “Jak rozbudować Legions of Nagash i Stormcast Eternals o jednostki z Soul Wars”

  1. Legion of Sacrament
    rozpiska nielegalna według AB z str GW, bo
    Guardian of Souls, Lore of the Deathmages – Fading Vigour, kosztuje 140pkt
    Rozpę kradnę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *